Når kostvanen tager over 🥦🍉📈

Kost & Coping (1000 × 700px) (1)

Kost & Coping: Når kostvanen tager over

Overspisningen bliver (ofte ubevist) brugt som ’coping-strategi’ = en måde at overleve på. Coping-strategier er som vaner der kommer automatisk, når man står i en svær situation - og så tager de over.


Overspisning bliver brugt til at håndterer følelser, situationer eller problemer, og fjerner fokus fra alt det negative 

Når maven fyldes med mad, frigives forskellige hormoner i kroppen og blodet flyder til mave og tarm. Kroppen begynder at slappe af, og den føles tung og rolig.

Nogle af de frigivende hormoner påvirker vores følelser; de får os til at føle glæde og tilfredshed. De negative følelser er nu erstattet eller dæmpet.

Skriv dig op til at modtaget vores viden, fifs og gode tilbud hér - helt gratis!

Desværre er det kun en midlertidig løsning og de negative følelser vender tilbage.

Dette begynder ofte med dårlig samvittighed og skam over ikke at kunne styrer sig. Det er en ond spiral, og man er nødt til at finde det egentlige problem for at bryde den.

(Andre psykologiske faktorer som kan have indflydelse på overspisninger, er stress og kedsomhed, ligesom vaner, søvnmangel og underspisning også kan påvirke spisemønsteret og føre til overspisning.)


3 step til at cope med din coping-strategi

  1. Anerkend, at du overspiser
  2. Bliv bevidst om, hvad din spisevane dækker over
    (eller få hjælp hertil)
  3. Øv dig i at erstatte vanen med en ny vane


---

Ønsker du at få hjælp til din overspisning?

Vi kan hjælpe dig med at ændre dine vaner! Mathilde Engell er Vane- & OverspisningsCoach og Birgitte er VaneCoach med fokus på sunde træningsvaner. Kontakt os til en uforpligtende snak.

Hvad er overspisning?

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!

Skriv en kommentar